Normal_vingerverfen_kinderen_spelen

Dertien wetenschappers uit zowel binnen- als buitenland hebben zich op verzoek van Childcare International gebogen over de ideale omstandigheden voor kinderen om op te groeien. In interviews, gebundeld in het boek 'Op stap naar 2024', geven zijn hun visie op het huidige en toekomstige opvoedings- en onderwijsklimaat in Nederland. Dit meldt Kinderopvangtotaal.

Onder de dertien experts bevinden zich ook de Nederlandse socioloog Paul Schnabel, lector Integraal Jeugdbeleid Jeannette Doornenbal, pedagoog Bas Levering, orthopedagoog Paul Leseman en bijzonder hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink. Elk vanuit hun eigen invalshoek geven zij hun opinie over de voorschoolse voorzieningen in Nederland. Uiteindelijk pleiten de wetenschappers voor twee afzonderlijke plannen voor de ontwikkeling van de kinderopvang en het onderwijs die vloeiend in elkaar overlopen. “De basisschool moet oppakken wat er in de voorschool is ontwikkeld anders verdwijnt het effect”, luidt het advies.

De wetenschappers doen concrete aanbevelingen om de kwaliteit van het onderwijs en de opvang in stand te houden ondanks zaken als bezuinigingen en vraaguitval. Zo vinden de onderzoekers dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen de leeftijdsgroep 0 tot 6 jaar en 6 tot 12 jaar. Kinderen uit de eerste groep hebben vooral behoefte aan zorg, opvoeding en brede educatie terwijl de nadruk bij de tweede groep meer ligt op gestructureerd leren. Zowel de overheid als het onderwijs moeten voor beide categorieën dan ook aparte doelen en taken formuleren in een pedagogisch en educatief ontwikkelplan.

De voorkeur van de meeste deskundigen gaat uit naar spelend leren. Nu leren kinderen op school nog te veel volgens een vaststaand ritme en ligt de nadruk op toetsscores. De wetenschappers noemen Finland als inspirerend voorbeeld war kinderen pas vanaf 7 jaar formeel onderwijs volgen. De ervaringen in dat land leren dat het efficiënter is om te wachten met leren lezen en schrijven tot kinderen daaraan toe zijn.

Ook voor de professionals in het onderwijs en de opvang doen de wetenschappers een aantal aanbevelingen. Zo moet er meer aandacht komen voor vakbekwaamheid van toekomstige leraren en pedagogisch medewerkers en voor 21ste-eeuwse vaardigheden. Ook moet er een hbo-specialisatie voor het jonge kind komen. Het boek 'OpStap naar 2024' is verkrijgbaar bij de boekhandel.

© Nationale Onderwijsgids