Normal_passend_speciaal_onderwijs_leerling_leerkracht_docent_les

Of het onderwijs aan leerlingen die extra zorg nodig hebben succesvol is, hangt voor een groot deel af van de leerkrachten. Ook de goede samenwerking in het team en de omgang met ouders speelt een belangrijke rol, zegt lector passend leraarschap N.J. de Ronde-Davidse. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. 

Wat betreft passend onderwijs wordt inclusief onderwijs aan leerlingen met diverse onderwijsbehoeften als voorbeeld gezien. De Ronde-Davidse noemde dat in haar doctorale rede tijdens haar installatie aan Driestar hogeschool in Gouda. Het gaat volgens haar om het verlichten van de zorglast en het vergroten van de draagkracht.

Belangrijk is volgens de lector ook dat alle leerlingen gelijk worden behandeld en dat er om die reden gekeken moet worden naar de positieve eigenschappen van diversiteit. Passend onderwijs moet met zo min mogelijk speciale onderwijsvoorzieningen aan zo veel mogelijk kinderen kunnen worden aangeboden.
De grote rol van de leraar heeft volgens De Ronde-Davidse voornamelijk te maken met de houding. Is die niet positief, dan is het ook moeilijk om inclusief onderwijs succesvol te laten zijn. Nu zegt zo’n 80 procent van de leraren passend onderwijs nog als bezuinigingsmaatregel te zien.

Om de leerkrachten in de toekomst nog beter om te laten gaan met diversiteit in de klas komt er vanaf september een speciale masterstudie over passend onderwijs. ‘Passend meesterschap’ wordt aangeboden op drie plaatsen in Nederland. Driestar hogeschool Gouda, waar De Ronde-Davidse deze week is aangesteld, is een van de negen pabo’s die betrokken is bij de tweejarige studie.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids