Normal_klas_frustratie_les_school_leerling

Steeds meer kinderen en jongeren kampen tegenwoordig met stress, depressie- en burn-out-klachten. Voor hen is er in november een Mindfulness Challenge op basisscholen in Nederland. Via video’s en online opdrachten gaan zo’n 4500 basisschoolleerlingen een maand lang aan de slag met hun bewustzijn. Dit meldt All Happy Schools.

Helena Blüm, oprichtster van All Happy Schools, vindt dat er te weinig aandacht is voor sociaal emotionele ontwikkeling in het huidige onderwijssysteem. Vaardigheden als ervaren, voelen, beleven, compassie en dankbaarheid spelen nog steeds een onderbelichte rol. De Mindfulness Challenge heeft dan ook tot doel de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen te vergroten en zo een bijdrage te leveren aan het onderwijs. 
 
Voor de midden- en bovenbouw van de basisschool is er vier weken achtereen gezamenlijk elke dag een korte oefening (maximaal 10 minuten), gestoeld op de principes van meditatie en mindfulness. Het vergroot de aandacht én het inzicht in de eigen innerlijke wereld en het eigen geluk. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet alleen een positieve uitwerking heeft op het lichamelijke en mentale welzijn van kinderen, maar ook op de onderliggende executieve functies die voorwaardelijk zijn voor leren. Voor de klas als geheel betekent mindfulness meer verbinding met elkaar, waarmee een belangrijke voorwaarde voor een positief leerklimaat wordt geschept, aldus All Happy Schools.
 
Inmiddels doen al meer dan 200 klassen mee. Aanmelden kan nog tot en met 30 september.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids