10 mei 2019 om 16:18
< 1 min lezen

Leerling en leraar hebben voordeel van duidelijk smartphonebeleid

In Nederland is veel discussie over het al dan niet toestaan van smartphonegebruik in de klas op school. De publicatie ‘Schoolbeleid voor smartphones’ helpt scholen bij het maken van een smartphonebeleid. Dit meldt Kennisnet.

Voor- en nadelen

Er zijn zowel nadelen als voordelen van het gebruik van de smartphone in de les. Veelgehoorde nadelen zijn afleiding en het verstoren van de les. Voordelen zijn bijvoorbeeld quizzen die op de telefoon kunnen worden afgenomen, applicaties met oefenopgaven en de optie om veranderingen in het schoolrooster en toetsresultaten door te geven.
 
Doordat er diverse voor- en nadelen zijn, valt deze diversiteit voor verschillende onderwijsvormen en -niveaus ook verschillend uit. Daarbij is ook de manier waarop de telefoons worden gebruikt van belang. 
 

Integraal beleid

In de publicatie ‘Schoolbeleid voor smartphones’ komt naar voren dat scholen voordeel hebben van een integraal beleid dat is afgestemd op de desbetreffende school. Dat werkt beter dan een eenzijdig antwoord. Op deze manier wordt voorkomen dat docenten onderling andere regels gebruiken. Ook staan docenten sterker bij mogelijke conflicten over smartphones in de klas. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Gisteren om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    15 december 2025 om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant