Normal_schoolverlaters__school__leren__studenten__leerlingen

In het schooljaar 2014/2015 is in Roermond Agora van start gegaan. Agora biedt leerlingen van vmbo tot en met gymnasium persoonlijke leerroutes zonder vakken, lesrooster, cijfers, lesmethoden en rapporten. In het schooljaar 2017/2018 doen de eerste leerlingen eindexamen. Het Welten-instituut gaat Agora wederom volgen hierin. Dit meldt de Open Universiteit.

Het model dat Agora uitvoert is vergeleken met andere Nederlandse scholen bijzonder. Op de school zitten momenteel 180 leerlingen. Bijzonder is ook dat alle niveaus (vmbo, havo en vwo) niet gescheiden zijn. In overleg met hun coach kiezen de kinderen zelf wat ze tijdens onderzoeksprojecten (challenges) onderzoeken. Daarbij hebben ze de keuze uit verschillende onderwerpen. Die keuzevrijheid is vooral in de eerste jaren erg groot. Ook hebben de scholieren de ruimte om in hun eigen tempo te leren. 
 
In het examenjaar is er van die vrijheid niet veel meer over. Dan volgen de leerlingen wel verplichte vakken en krijgen ze een lesrooster. Ondanks dat hiermee wordt afgeweken van het model, wil de school wel dat leerlingen slagen. Agora geeft namelijk een diploma-garantie. Volgens schoolleider Jan Fasen zetten leerlingen in hun examenjaar de laatste stap. Eerdere stappen op leergebied zijn als het goed is al gezet tijdens de challenges.
 
In het rapport 'Tegels van Agora, verslag van het eerste jaar van een grensverleggende onderwijsinnovatie' valt te lezen hoe het eerste jaar van Agora verlopen is. Schrijver Jos Claessen, hoogleraar onderwijskunde bij de Open Universiteit, was toen enthousiast hierover: “Agora richt zich helemaal op de persoon van het kind en zoekt daarbij grenzen op. Leerkrachten komen bij de essentie van hun vak en dat is niet vakbekwaamheid maar het begeleiden en stimuleren van leerlingen. Kennen en kunnen is de basis, maar de leerlingen leren vooral projectmatig werken, systematisch denken, bronnen raadplegen, samenwerken, dat soort dingen. Dat motiveert enorm. Het eerste jaar was het moeilijkst: van niets naar iets. Dat betekende inspiratie maar ook veel transpiratie en vasthoudendheid. De essentie is om vast te houden aan de idealen van Agora. De basisstructuur is er, nu wordt die verfijnd.”
 
Het Welten-instituut gaat nu de eerste leerlingen volgen die examen gaan doen dit jaar. Het instituut gaat in kaart brengen wat Agora deze leerlingen heeft gebracht in zowel examenresultaten, specifieke competenties, ervaringen als toekomstplannen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids