Normal_leerlingen_middelbare_school

Agora in Roermond is een van de meest spraakmakende onderwijsinnovaties in Nederland. Agora biedt leerlingen van vmbo tot en met gymnasium persoonlijke leerroutes zonder vakken, lesrooster, cijfers, lesmethoden en rapporten. Jos Claessen, hoogleraar onderwijskunde bij de Open Universiteit, heeft hiervan verslag gedaan in 'Tegels van Agora, verslag van het eerste jaar van een grensverleggende onderwijsinnovatie' dat op 3 februari 2016 wordt gepresenteerd in Roermond.

In 2014 zijn 34 leerlingen gestart op een school zonder lesrooster, cijfers en rapporten, maar met een diplomagarantie voor elke leerling op het niveau van het basisschooladvies. Hierdoor roept Agora. geregeld scepsis en vragen op. “Agora richt zich helemaal op de persoon van het kind en zoekt daarbij grenzen op. Leerkrachten komen bij de essentie van hun vak en dat is niet vakbekwaamheid maar het begeleiden en stimuleren van leerlingen”, ziet Claessen. “Kennen en kunnen is de basis, maar de leerlingen leren vooral projectmatig werken, systematisch denken, bronnen raadplegen, samenwerken, dat soort dingen. Dat motiveert enorm. Het eerste jaar was het moeilijkst: van niets naar iets. Dat betekende inspiratie maar ook veel transpiratie en vasthoudendheid. De essentie is om vast te houden aan de idealen van Agora. De basisstructuur is er, nu wordt die verfijnd.” 
 
Naar het oordeel van Claessen is Agora 2014-2015 geslaagd. Van de 34 starters gaan er 27 door in het tweede jaar van Agora. De andere 7 leerlingen vervolgen hun opleiding binnen Niekée, de school waar Agora onderdak heeft. Er zijn 28 nieuwe aanmeldingen voor het eerste jaar. Naast hoogleraar Claessen zijn ook leerlingen, ouders, docenten, het ministerie en de Inspectie enthousiast. 
 
© Nationale Onderwijsgids