Normal_mishandeling_kind_verdriet_angst

De vijf samenwerkende inspecties van Toezicht Sociaal Domein onderzochten een calamiteit in Heerlen waarbij een vijftienjarige scholier zelfmoord pleegde. Ondanks de inzet van de individuele professionals, is de gezamenlijke zorg en ondersteuning aan de scholier onvoldoende passend geweest voor de problematiek van de jeugdige, zo concluderen de inspecties. Dit meldt het ministerie van volksgezondheid.

In januari 2017 ontvingen de inspecties van Toezicht Sociaal Domein (TSD) meldingen van een calamiteit van een school, de gemeente en de GGD in Heerlen. Een 15-jarige scholier uit Heerlen had suïcide gepleegd. Deze calamiteit leidde tot veel media-aandacht, waarin centraal stond dat de scholier op school ernstig zou zijn gepest.
 
De samenwerkende jeugdinspecties komen na onderzoek tot het oordeel dat de gezamenlijke zorg en ondersteuning aan de jeugdige onvoldoende passend is geweest voor de problematiek van de jeugdige. Signalen die aanwezig waren, zijn niet bij elkaar gebracht en in samenhang geduid. Er was er te weinig aandacht voor de voorgeschiedenis en de migratieachtergrond van de jeugdige en diens gezin. Het ontbreken van voldoende context en achtergrondinformatie en de scheiding tussen de werelden van de jeugdige, het gezin, professionals en de social media hebben daarbij een rol gespeeld.
 
De inspecties benadrukken dat het oordeel over de verleende zorg en ondersteuning aan de jeugdige geen veroordeling is van de inzet van de individuele professionals. Zij hebben met betrokkenheid intensieve inspanningen verricht om de problemen van de jeugdige op te lossen of beheersbaar te maken. Wegens het ontbreken van een integraal beeld van de problematiek is de zorg en ondersteuning, ondanks deze inspanningen, onvoldoende passend geweest.
 
De inspecties constateren dat het belangrijk is dat professionals kennis hebben van de achtergrond van een jongere, zodat passend afgestemd kan worden met de ouders. De scholier in Heerlen kwam uit een gezin met een migratie-achtergrond. De betrokken instellingen en de gemeente maken naar aanleiding van dit onderzoek een actieplan. De inspecties volgen de voortgang van het maken en het uitvoeren van het actieplan. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids