Normal_wiskunde_geodriehoek_rekenen

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil voorlopig geen grote koerswijzigingen doorvoeren in het wiskundeonderwijs. Dekker wil eerst aan de slag met het verbeteren van de inhoud en kwaliteit van het rekenonderwijs. Daarnaast wil de staatssecretaris enerzijds druk houden op scholen om goed rekenonderwijs te geven en anderzijds zijn afspraken nakomen met de Tweede Kamer over de verbetering en de positie van de rekentoets. Dat schrijft Dekker in een Kamerbrief.

De staatssecretaris heeft verschillende gesprekken gehad met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) over de rekentoets en het rekenonderwijs. Tijdens deze gesprekken heeft de NVvW het voorstel gedaan om rekenen steviger te verankeren binnen het wiskundeonderwijs. Dekker heeft in reactie op dit voorstel benadrukt voorlopig geen grote koerswijziging te willen doorvoeren, maar eerst aan de slag te willen met het verbeteren van de inhoud en kwaliteit van het rekenonderwijs. “Scholen weten zo waar ze aan toe zijn en kunnen daarom de noodzakelijke stappen zetten om het rekenonderwijs een impuls te geven”, stelt Dekker.

Verder heeft Dekker NVvW gevraagd om mee te denken over zowel het korte- als het langetermijnperspectief van het rekenonderwijs in Nederland. Volgens de vereniging heeft Dekker een opdracht bij hen neergelegd om een alternatief scenario voor de rekentoets uit te werken. De staatssecretaris spreekt dit tegen. “Ik heb juist aangegeven voorlopig op de ingezette koers door te willen gaan. In het geval dat er bijgestuurd zou moeten worden, wil ik verandering bewerkstelligen via de band van het curriculum”, zegt de staatssecretaris. Volgens Dekker is het van belang om eerst te bezien of het onderwijsaanbod aangepast moet worden, alvorens er bepaald kan worden welke wijze van afsluiting hierbij het meest geschikt is.

Op 15 december gaan Dekker en de NVvW weer om de tafel. De staatssecretaris ziet de vereniging als belangrijke partner voor de ontwikkeling van het rekenonderwijs in Nederland. “Een aanpassing in het rekenonderwijs is geen minimale herziening, maar vraagt om een zorgvuldig proces waarin sprake is van goede (wetenschappelijke) onderbouwing en voldoende draagvlak binnen het onderwijs. Daarom vind ik het belangrijk dat de NVvW, net als andere vakinhoudelijke verenigingen, nauw wordt betrokken in het vervolgproces van Onderwijs2032, zodat we gezamenlijk kunnen werken aan een breed gedragen curriculum dat leerlingen goed rekenonderwijs biedt”, aldus Dekker.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids