Normal_workshop__presentatie

Sensoren worden steeds populairder in onze samenleving. We hebben slimme horloges, smartphones en andere gadgets die zijn uitgerust met sensoren. Ze kunnen goed gebruikt worden om het leren te ondersteunen. Volgens Jan Schneider, promovendus bij de Open Universiteit, kunnen sensorapplicaties met ingebouwde feedback, leerlingen helpen hun fouten onder ogen te zien. Ze dragen bij aan de verhoging van het zelfvertrouwen en ze helpen prestaties te verbeteren. Dit meldt Open Universiteit.

In het onderzoek legt Schneider de nadruk op vaardigheden die aan bod komen bij de spreekvaardigheid in het openbaar. Hiervoor maakte hij twee verschillende sensortoepassingen. De eerste is de presentatietrainer, een applicatie die mensen helpt hun presentaties te oefenen terwijl ze feedback ontvangen over hun non-verbale communicatie. Resultaten uit het onderzoek tonen aan dat de feedback van de Presentatie trainer de leerlingen helpt om hun prestaties te verbeteren. Presentatoren die een pitch gaven in het openbaar voor- en nadat ze geoefend hadden met de Presentatie trainer, bleken na de oefensessie beter te presteren dan daarvoor. 
 
De andere applicatie, de Booth, is een op sensors gebaseerde applicatie die de gebruiker begeleidt bij een reeks psychologische oefeningen die helpt om gevoelens van stress en angst te verminderen terwijl de gevoelens van vertrouwen toenemen. Resultaten uit dit onderzoek geven aan dat deelnemers na het gebruik van de Booth aanzienlijk meer positieve emoties krijgen, zoals geluk, vreugde en enthousiasme en aanzienlijk minder negatieve emoties, zoals woede, stress en angst.
 
De op sensors gebaseerde leerondersteuning bevindt zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium. De leereffecten van de prototypes waren nauwelijks bestudeerd en de feedbackmechanismen van de prototypes waren vrijwel niet onderbouwd. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat sensorapplicaties perspectief bieden voor een breed scala aan onderwijsgebieden, waaronder wetenschap, sport en kunst. Met de juiste feedback kunnen sensoren goed gebruikt worden voor huiswerkopdrachten waardoor leerlingen in hun eigen tempo kunnen oefenen met persoonlijke terugkoppeling. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids