Normal_wetenschap__onderzoek__innovatie

Erasmus Universiteit Rotterdam, Fontys Hogeschool, Hanzehogeschool Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen en Universiteit Leiden zijn de winnaars van de Innovation Challenge 2016/2017. Zij krijgen 6 maanden de tijd om hun experiment uit te voeren. Met de prijs is een bedrag van maximaal 20.000 euro gemoeid. Dit meldt SURFnet.

Erasmus Universiteit Rotterdam wil een Virtual Reality Courtroom inzetten om bij het vak oefenrechtbank de situatie toegankelijk en ‘levensecht’ maken voor alle studenten in de Bachelorfase. 
 
Ook Fontys Hogeschool wil Virtual Reality inzetten via het Explore Lab. Deze bootst authentieke beroepssituaties na om studenten in de zorg en welzijn beter voor te bereiden de beroepspraktijk. Fontys wil onderzoeken of authentiek en belevingsgericht onderwijs bijdraagt aan het vergroten van self efficiency van toekomstig beroepsbeoefenaren.
 
Hanzehogeschool Groningen wil weten in hoeverre een adaptieve aanpak kan ondersteunen bij het gepersonaliseerd aanbieden van Computational Thinking-vaardigheden. Dit willen zij onderzoeken met behulp van een eenvoudige app met Lego-oefeningen aan basisschoolleerlingen.  
 
Radboud Universiteit Nijmegen wil 360° video gebruiken voor grote aantallen studenten om bijzondere en exclusieve situaties te beleven en te observeren, zonder de situatie te verstoren en zonder dat hun blik wordt gestuurd door de camera. Radboud Universiteit Nijmegen gaat de techniek die de inzet van 360° video mogelijk maakt toetsen in verschillende onderwijssituaties. 
 
Universiteit Leiden wil een Hololens app voor het anatomie-onderwijs ontwikkelen. Deze wordt gekoppeld aan het menselijk lichaam waardoor de werking van hun lichaam en de virtuele anatomische weergave in samenhang inzichtelijk wordt. De student krijgt directe feedback tijdens het oefenen. Verwacht wordt dat dit de studietijd reduceert en de motivatie verhoogt.
 
Deze tweede Innovation Challenge van SURFnet was dit keer gericht op innovatielabs. SURFnet ontving 58 voorstellen van 12 hogescholen, 11 universiteiten en 3 UMC’s. De jury bestond uit experts op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids