Normal_kind_schrijven__screenshot_

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat testen om te bepalen of iemand dyslexie heeft veel beter kunnen. Samen met psychologen en orthopedagogen, die een verklaring voor dyslexie afgeven, wordt besproken of testen eventueel een keurmerk moeten krijgen. Dat meldt het AD.

Een leerling met een dyslexieverklaring heeft meer tijd voor het maken van een toets. Het aantal afgegeven verklaring is echter zo hoog dat er in deze gevallen volgens Dekker vraagtekens gezet kunnen worden bij de ernst van de dyslexie. Het aantal scholieren dat daadwerkelijk dyslectisch is, kan wetenschappelijk gezien namelijk nooit zo hoog zijn.

CDA-Kamerlid Michel Rog deelt de bezorgdheid van Dekker en roept op tot actie. De ontbrekende standaarden voor het afgeven van zo’n verklaring hadden er volgens haar allang moeten zijn. SP’er Tjitske Siderius pleit er bovendien voor om bureaus die dyslexieverklaringen afgeven zonder test te sluiten. Volgens Dekker is een apart keurmerk voor een dyslexietest niet nodig. Hij is echter wel van mening dat er goed gesproken moet worden over de vrijblijvendheid ervan .

Afgelopen weken werd er volop gediscussieerd over de oorzaak van dyslexie. Een hoogleraar stelde dat slecht onderwijs zorgde voor meer dyslexiegevallen. PvdA-Kamerlid Loes Ypma wil dat het verschil tussen lees- en spellingproblemen en dyslexie beter in kaart wordt gebracht. Haar eigen kind heeft dyslexie. De stelling over slecht onderwijs schoot daarom bij haar in het verkeerde keelgat. Ook Dekker twijfelt niet aan de ernst van dyslexie. Maar het hoge aantal verklaringen dat wordt afgegeven baat hem zorgen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids