Normal_vriend___vijand
Van 13 tot en met 23 mei bezoekt Expeditie VRIEND&VIJAND het ROC Mondriaan in Den Haag. Studenten van deze school en leerlingen van het Pleysier College zullen op expeditie gaan in de vijf ‘confrontatiecontainers’ die bij hen op het schoolplein worden geplaatst. In deze containers worden zij op een interactieve manier uitgedaagd rondom thema’s als vooroordelen, pesten en uitsluiting. 
 
Expeditie VRIEND&VIJAND is een initiatief van Critical Mass waarvoor zij vijf zeecontainers hebben omgebouwd tot uitdagende ontmoetingsplekken. De volledig ingerichte ‘confrontatiecontainers’ komen te staan naast de school. “We laten jongeren in deze containers bijvoorbeeld voelen hoe het is om buitengesloten te worden. Ook confronteren we hen met pest- en conflictsituaties op school en laten ze experimenteren met manieren om deze op te lossen.” aldus Jacco van Mersbergen, projectleider van Critical Mass. De stichting uit Utrecht heeft als doel in de komende twee jaar minimaal 20.000 leerlingen van middelbaar en beroepsonderwijs te bereiken.
 
ROC Mondriaan biedt op betrokken wijze goed en vakkundig onderwijs aan, gericht op een beroep en op maatschappelijke participatie. De school speelt in op de hedendaagse student die te maken heeft met veranderingen in de maatschappij en in de wereld van beroepen. Het is daarbij belangrijk dat iedereen zich gekend, erkend en gewaardeerd weet. “Wij vinden het hierbij erg belangrijk om onderwerpen als vooroordelen, (cyber)pesten en discriminatie op een structurele manier onderwerp van gesprek maken.” aldus Alice van der Mark, centraal coördinator sociale veiligheid en integriteit van het ROC Mondriaan.
 
Ook leerlingen van het Pleysier College in Den Haag nemen deel aan de expedities. Het Pleysier College (voorheen J.C. Pleysierschool) verzorgt onderwijs aan speciale leerlingen van 12 tot en met 19 jaar in de regio Haaglanden. De school biedt Voortgezet Speciaal Onderwijs voor jongeren met een  gedragsstoornis en/of psychiatrische problematiek. “Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen. Ze hoeven niet de definitie van discriminatie, pesten of buitensluiten uit het hoofd te leren om die vervolgens bij een proefwerk te reproduceren. Nee, ze voelen dat onderscheid in de containers aan. En dat werkt.” aldus Klaske Apperloo, directeur van het Pleysier College Den Haag.