Normal_kind__leerling__problemen__huiswerk__speciaal_onderwijs__achterstand__concentratie


Leerlingen uit de brugklas en tweede klas op het voortgezet onderwijs ondervinden te veel problemen met hun huiswerk; ze worden als het ware in het diepe gegooid. Dat zegt Jelle Koopman, leerlingbegeleider en gymleraar uit Zwolle. Volgens hem is het beter om leerlingen pas in hogere klassen huiswerk te geven. Dat meldt het AD.

Het pleidooi van Koopman komt voort uit verhalen van zowel collega’s als leerlingen. Docenten klagen dat hun leerlingen vaak hun huiswerk niet gemaakt hebben. Van de kinderen zelf komt vaak het geluid dat ze hun huiswerk niet maken uit angst om te falen. Het komt niet zelden voor dat het huiswerk als te moeilijk wordt ervaren.

In ruil voor huiswerk zou het volgens de leerlingbegeleider beter zijn om de leerlingen betere begeleiding aan te bieden, zowel tijdens als na de les. Het meegeven van huiswerk heeft volgens hem niet altijd een doel, waardoor het voor de leerlingen voelt alsof ze alles zelf maar moeten uitzoeken. Uit studies zou blijken dat het maken van huiswerk bij 12- en 13-jarigen zelfs nauwelijks nut heeft, omdat zij nog niet zo zelfstandig zijn. Voor oudere leerlingen is redeneren en verbanden leggen een stuk gemakkelijker.

De reacties op het pleidooi van Koopman zijn wisselend, zowel van docenten als van de leerlingen zelf. Hij wil zijn verhaal zo goed mogelijk onderbouwen, zodat mensen niet meteen met een negatief oordeel komen. De docent uit Zwolle hoopt met zijn verhaal duidelijk te maken hoe belangrijk het is dat kinderen iets nieuws leren op een manier die het beste bij hun leeftijd past.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids