Normal_jeugd_blij_vrolijk_springen

Nederlandse leerlingen van 15 jaar zijn tevreden of heel tevreden met hun leven. En dat niet alleen: ze presteren ook nog eens goed. Nederland staat daarmee met Zwitserland en Finland in de top 3, blijkt uit driejaarlijks onderzoek door de OESO (PISA-2015). Staatssecretaris Dekker heeft de resultaten vandaag aangeboden aan de Tweede Kamer. Dat meldt Rijksoverheid.

Het overgrote deel van de Nederlandse leerlingen (81 procent) voelt zich thuis op school en voelt zich geen buitenstaander (91 procent). Hun achtergrond speelt daarbij geen rol. Dekker: "Vergeleken met andere rijke landen zijn Nederlandse kinderen gelukkig en gaan ze graag naar school. Dat is een grote verdienste van al die leraren die daar iedere dag aan bijdragen."

Nederlandse leerlingen worden beduidend minder gepest dan leerlingen in andere landen die zijn onderzocht. Slechts 3,3 procent van de leerlingen geeft aan gepest te worden, tegenover bijvoorbeeld 17,5 procent in Nieuw Zeeland. In Zuid-Korea worden de leerlingen naar eigen zeggen het minst gepest (2,2 procent). Ook bij de mate waarin kinderen in Nederland gepest worden speelt hun achtergrond geen rol, aldus het onderzoek. In andere landen die zijn onderzocht, wordt op scholen met veel leerlingen met een lage sociaal economische status veel vaker gepest. Dat deze cijfers vandaag naar buiten komen, is niet geheel toevallig. Vandaag wordt namelijk de Landelijke Dag tegen Pesten gehouden.

Bijna alle 15-jarige leerlingen in Nederland voelen zich bovendien door hun ouders ondersteund wat betreft schoolresultaten, activiteiten en problemen. Nederland presteert hierbij ver boven het OESO-gemiddelde. Ook hier is het verschil tussen hoge en lage sociaal economische status veel minder groot dan in de andere OESO landen. Dekker geeft aan dat de resultaten echter geen reden zijn om achterover te leunen: "Ieder kind dat met lood in de schoenen naar school gaat is er een te veel. Laat deze resultaten dus vooral een aanmoediging zijn om alle kinderen de steun te geven die ze nodig hebben."

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids