Normal_leerlingen__kinderen__basisschool__po__huiswerk__afkijken__leren

De Erkenningscommissie Jeugdinterventies heeft de onderwijsinterventies Taallijn, Plezier op school en Piramide erkend als effectief. De interventie Opstapje is erkend als goed onderbouwd. De erkende interventies worden door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies. Dat meldt het NJi. 

De vier interventies worden gebruikt in het onderwijs. De drie interventies Taallijn, Piramide en Opstapje richten zich op jonge kinderen in achterstandssituaties. Taallijn is een programma voor deskundigheidsbevordering van leidsters en leerkrachten van kinderen van 2 tot 8 jaar. Piramide is een centrumgerichte educatieve vve-aanpak voor kinderen van 2,5 tot 7 jaar in achterstandssituaties. En Opstapje is een gezinsgericht stimuleringsprogramma dat zich tot doel stelt de onderwijskansen te vergroten van kinderen van 2 tot 4 jaar in achterstanssituaties.

De interventie Plezier op school is een zomercursus voor aanstaande brugklassers die gepest werden op de basisschool of andere omgangsproblemen hadden met leeftijdsgenoten. Doel is om te zorgen dat de kinderen een goede start kunne maken op de middelbare school.

© Nationale Onderwijsgids