Logo_twitter

Onderzoekers van de Universiteit Twente en TNO zijn door Twitter geselecteerd voor de Twitter data grant. Hiermee krijgen de onderzoekers toegang tot het archief van verstuurde tweets en kan er wetenschappelijk onderzoek gedaan worden naar het effect van campagnes via het sociale medium om bewustzijn van kankerscreenings te verhogen. 

Het winnende voorstel van de onderzoekers is om de effectiviteit en het diffusieproces van bewustwordingscampagnes over maatregelen tegen kanker te meten. Hierbij zullen de campagnes #mamming (borstkanker), #movember (prostaatkanker), #DaveDay (alvleesklierkanker) en #HVPReport (baarmoederhalskanker) onder de loep worden genomen. Uiteindelijk moet duidelijk worden of en wanneer een campagne tot discussie, promotie en reactie leidt. Ook wordt gekeken naar de situatie voor en na een campagne; leidt de campagne tot meer bewustzijn over vroege opsporing?
 
In februari deed Twitter een wereldwijde oproep om een onderzoeksvoorstel in te dienen. Er kwamen ruim 1300 aanvragen uit meer dan 60 landen. Hieruit zijn uiteindelijk zes winnaars geselecteerd, waaronder de Universiteit Twente/TNO. 
 
© Nationale Onderwijsgids