Koning Willem I College opent pop-up store in Veghel voor Unicef

Zo’n 50 studenten van het Koning Willem I College zijn afgelopen maanden druk bezig geweest met de voorbereidingen voor het openen van een pop-up store in het centrum van Veghel. De tijdelijke winkel opent zijn deuren op donderdag 8 december om 10.00 uur en blijft een aantal weken geopend. De studenten verkopen allerlei producten en organiseren leuke activiteiten. Ze halen hiermee geld op voor Unicef. Dat meldt het Koning Willem I College. 

Bij het initiatief zijn studenten van verschillende opleidingen betrokken. Het gaat onder andere om studenten Retail, Marketing & Communicatie, Junior Accountmanager, Vakman Ondernemer, Financiële beroepen en Niveau 2 plus van het Koning Willem I College in Veghel. Het zijn veelal studenten die het keuzedeel ‘persoonlijk profileren’ volgen waarin een bijdrage leveren aan de maatschappij centraal staat. De studenten hebben zelf Unicef gekozen als het goede doel. 

Proces 

De studenten zijn betrokken bij het gehele proces van inkoop van producten, zoeken naar samenwerkingen in de regio, inzamelen van tweedehands of zelfgemaakte producten, het promoten van de pop-up store tot het runnen van de winkel. Het is een mooie manier om ervaring op te doen in de praktijk. 

Producten en activiteiten 

De officiële opening vindt plaats op donderdag 8 december om 10.00 uur. In de pop-up store verkopen studenten diverse producten. Denk aan worstenbroodjes, Tony Chocolonely, tweedehands speelgoed, baklava, frisdrank, Goudse moppen, boeken, tapasplanken en kerststukjes. Ook zijn er leuke activiteiten voor jong en oud, zoals wafels versieren, deelname aan een loterij en een wens achterlaten in een wensboom. 

Online inzamelingsactie 

Voor mensen die niet naar de winkel kunnen komen, maar wel een bijdrage willen leveren, hebben studenten een online inzamelingsactie gestart. De gehele opbrengst gaat naar Unicef.  

Diverse lokale partijen 

De pop-up store is tot stand gekomen door samenwerking met diverse lokale partijen. Zo heeft VOLOP Meijerijstad in samenwerking met VB&T groep gezorgd voor het beschikbaar stellen van een leegstaand winkelpand. Basisschool De Uilenbrink draagt bij aan de actie en heeft met leerlingen onder andere tapasplanken gemaakt die verkocht worden in de winkel. Leerlingen van het Fioretti College hebben de etalage ontworpen, daarnaast zorgen de studenten van de afdeling Horeca voor heerlijke Goudse FIO-moppen. Studenten hebben samenwerkingen opgezet met kinderdagverblijven, basisscholen en lokale ondernemers om producten en tweedehands speelgoed in te zamelen. Tot slot doneert kapsalon Lano, gevestigd naast de pop-up store, op donderdag 8 december de hele dag van alle klanten 3,50 euro aan Unicef.

Het is het tweede jaar dat studenten in actie komen voor een goed doel door middel van een pop-up store. Vorig jaar werd er een mooi bedrag opgehaald voor KiKa.  

Door: Nationale Onderwijsgids