In het nieuwe boek De zesde rol van de leraar krijgt het coachen van het leerproces in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs de aandacht die het verdient. Om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren vorm te kunnen geven op school heeft het onderwijs ook deze zesde rol van de leraar nodig. De uitgave geeft inzicht en concrete handvatten voor leraren om hun effectiviteit als leercoach te vergroten. Het boek is het vervolg op de succesvolle CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar. Dat meldt CPS Uitgeverij.
Scholen staan voor de uitdaging leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende en nog onbekende toekomst. Dit vraagt een proactieve houding om voortdurend passende vaardigheden te verwerven. Zicht krijgen op hóe je leert, wie je bent en welke keuzes je maakt, is hierbij van cruciaal belang. In de rol van leercoach is de leraar zich hiervan sterk bewust. Naast zich kwalificeren in brede zin hebben leerlingen het ook nodig te weten hoe ze leren, wat hen motiveert en in welke situatie een aanpak succesvol is. Tijdens dit coachen onderscheidt de leraar cognitieve, metacognitieve en affectieve vaardigheden en begeleidt leerlingen naar autonoom en onafhankelijk denken over het eigen leergedrag. De zelfregulerende leerling is het perspectief.
De zesde rol van de leraar is bedoeld voor alle leraren die werken in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De uitgave, geschreven door auteurs Linda Odenthal, Susan Potiek en Ariena Verbaan, is bedoeld voor alle leraren die zich tot effectieve leercoach willen ontwikkelen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids