Kinderopvangbranche wil kinderen geen leerdoelen geven, maar ze laten spelen

De Brancheorganisatie Kinderopvang vindt het een slecht idee om jonge kinderen leerdoelen te geven. Kinderen tot zes jaar moeten kunnen spelen omdat het hen creatief en weerbaar maakt. Dat meldt de NOS.

Aanstaande donderdag is er in de Tweede Kamer een commissiedebat over kinderopvang. Verschillende politieke partijen hebben al aangekondigd dat ze gaan pleiten voor het instellen van een curriculum met leerdoelen in de kinderopvang. Dat is dan net zoals in het onderwijs. Het idee hiervan is om de kinderopvang te laten bijdragen aan de aanpak van leerachterstanden.

Schools leren 

Directeur van Brancheorganisatie Kinderopvang Emmeline Bijlsma zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat het kinderbrein nog niet toe is aan ‘schools leren’. Dus informatie aanbieden en herhalen heeft nog helemaal geen zin. “Kinderen van 0 tot 6 jaar leren door te spelen. Door ze schools te laten leren, onderbreek je de ontwikkeling van kinderen.”

Samenwerken 

Ook leren samenwerken start in de kinderopvang. Bijlsma: “Ze gaan samen met andere kinderen spelen in de zandbak, leren te luisteren naar anderen en af te stemmen. Dat zijn allemaal vaardigheden die je nodig hebt op school.”

Volgens Bijlsma is het niet zo dat je kinderen geen aandacht geeft als je ze laat spelen. Het personeel in de kinderopvang weet heel goed hoe ze het spel kunnen begeleiden en verrijken. “Dat is begeleiding van onderaf. Het is net als gras: als je gras wilt laten groeien, moet je er niet aan trekken, want dan breekt het af. Het groeit er niet sneller van. Je moet het voeden.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk