Normal_moeder_kind_baby_familie_gezin

De meeste ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen hun emoties leren reguleren, en bijvoorbeeld niet direct opgeven na een teleurstelling of hysterisch worden als ze hun zin niet krijgen. Een team van orthopedagogen en psychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) vond aanwijzingen dat ‘mind-minded’ ouders, ouders die zich telkens in hun kind verplaatsen, sterk bijdragen aan een gezonde emotieregulatie van hun baby. Dit meldt de UvA.

Het reguleren van emoties is in de eerste levensjaren grotendeels afhankelijk van hoe opvoeders omgaan met de emoties van de baby. Baby’s zijn immers volledig afhankelijk van hun omgeving. Ouders die mind-minded zijn, bedenken telkens welke autonome gevoelens, gedachten, wensen en voorkeuren van hun baby het gedrag van hun baby zouden kunnen verklaren.

Zeegers: "Een mind-minded ouder ziet bijvoorbeeld wanneer zijn of haar baby overprikkeld raakt van een kiekeboe-spelletje of wat het favoriete boekje is van de baby." Aangenomen wordt dat de mind-minded ouder beter in staat is sensitief te reageren op de signalen van zijn of haar baby. "De ouder ziet op meer verfijnde wijze wat de baby wil, denkt, voelt, nodig heeft en stopt bijvoorbeeld met de rammelaar als de baby zich overprikkeld voelt."

Doordat de ouder helpt de interne ervaringen van de baby te co-reguleren, leert de baby emoties niet te ervaren als overweldigend en overspoelend, maar als hanteerbaar. De co-regulatie tussen ouder en baby kan zich op die manier langzaam doorontwikkelen tot gezonde zelfregulatie van de peuter, kleuter en later het kind. Vervolgstudies moeten uitwijzen of de effecten van mind-mindedness zichtbaar blijven in de zelfregulatie-capaciteiten van oudere kinderen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids