Logo_specsaversupdatevisuskaart

Kinderen die hun eerste oogmeting krijgen bij het consultatiebureau, moeten vaak voorwerpen identificeren die jaren geleden in zwang waren zoals een melkkan of een antieke klok. Specsavers pleit ervoor om de oude iconen te vervangen door moderne varianten, zoals een mobiele telefoon of een waterijsje. Want in deze tijd van tablets en smartphones verdient goede oogzorg meer aandacht dan ooit. Dit meldt Specsavers.

Kinderen die naar het consultatiebureau gaan voor hun allereerste oogmeting worden daar geconfronteerd met iconen die stammen uit de vorige eeuw. De zogeheten ‘Burghardt visuskaart’ toont vormen van een melkkan, oldtimer en antieke klok. Voorwerpen die voor de jongsten onder ons - bij de eerste oogmeting zijn kinderen drie jaar oud - vrijwel onherkenbaar zijn, wat de oogmeting daardoor soms lastig uitvoerbaar maakt.
 
Oogzorg voor kinderen verdient tegenwoordig meer aandacht dan ooit: door leefstijlfactoren zoals weinig buiten spelen en het gebruik van smartphones en tablets neemt bijziendheid onder kinderen ernstig toe. Om aandacht te vragen voor het belang van oogzorg bij kinderen, roept Specsavers op om de oogmeting voor kinderen te moderniseren. De optiekketen biedt hiervoor inspiratie met een eerste aanzet van nieuwe iconen voor de visuskaart, die passen in de huidige tijdsgeest zoals een tablet, waterijsje en windmolen.
 
Naast de standaard metingen is het ook belangrijk om als ouder scherp te zijn op het zicht van je kind. Simone Stad, optometrist bij Specsavers: “Bijziendheid volledig voorkomen is onmogelijk, maar het risico verlagen kan wél. Hanteer daarom voor je kind de 20-20-2-regel: na 20 minuten dichtbij kijken, 20 seconde pauze en minstens 2 uur per dag buiten zijn. Daarnaast raden we aan om minstens dertig centimeter afstand te nemen van beeldschermen zoals tablets.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids