De impact van de COVID-19-pandemie op internationaal onderwijs

Wat is de impact van de COVID-19-pandemie op het hoger onderwijs en wat ligt er in het verschiet voor internationalisering en studentenmobiliteit? Negen organisaties op het gebied van onderwijs en uitwisseling brengen een gemeenschappelijke verklaring uit. Dit meldt Nuffic.

Nuffic heeft in veel landen zusterorganisaties, die zich net als Nuffic bezighouden met internationalisering en internationale samenwerking in het onderwijs. Vorige week kwamen negen van deze organisaties bij elkaar om vooruit te kijken. Na afloop hebben de leiders van deze organisaties een gemeenschappelijke verklaring uitgebracht over de impact van de COVID-19-pandemie en wat er in het verschiet ligt voor internationaal onderwijs en studentenmobiliteit.

Internationale onderwijsorganisaties 

Tijdens de International Education Leadership Summit 2021 kwamen vertegenwoordigers van internationale onderwijsorganisaties bijeen uit Canada, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Nederland. Uit de bijeenkomst bleek al snel dat deze organisaties gezamenlijke waarden delen, en het belang van internationale samenwerking onderschrijven bij het aangaan van mondiale uitdagingen. 

Thema's 

Directeur van Nuffic Titia Bredée bracht de prioriteiten van de organisatie in de verschillende onderwijssectoren naar voren. Zo richt Nuffic zich op thema’s als duurzaamheid en inclusie. Er zit veel overlap in de ambities van de zusterorganisaties, met name op het gebied van global goals en inclusie. 

De discussies gingen over het thema: What's Ahead: Building a more Equitable, Sustainable, Peaceful World through International Exchange in a Post-Pandemic World. Na de top bracht de groep een gemeenschappelijke verklaring uit ter ondersteuning van internationaal onderwijs en mobiliteit.

Essay

Elke deelnemende organisatie heeft ook een essay gepubliceerd over wat er in het internationale onderwijs in het verschiet ligt vanuit hun nationale perspectieven. Van kennisdiplomatie (Canada) tot studentenwelzijn (Finland), van wetenschap tot ethiek (Duitsland), 'the global digital divide' en internationale academische samenwerking (Noorwegen).

Door: Nationale Onderwijsgids