Logo_twitter_card

“Een grondwetswijziging om scholen te dwingen tot acceptieplicht, zoals de PvdA voorstelt, gaat veel te ver voor een uitvoeringsprobleem dat in de praktijk amper bestaat. Je gaat toch ook niet met een mitrailleur een mug doodschieten? Scholen laten leerlingen met achterstanden toe en leveren maatwerk om die achterstanden in te halen, daar hoef je artikel 23 niet voor te wijzigen”, zegt Cor Clarijs, voorzitter van Verus. Dit meldt Verus.

Clarijs: “Er zijn een paar scholen die vanwege hun pedagogisch-didactische principes of levensovertuiging wellicht leerlingen zouden kunnen weigeren. Maar nooit ‘zomaar’, omdat leerlingen achterstanden hebben, zoals Asscher beweert. Die suggestie getuigt van dedain en laat zien dat hij niet begrijpt hoe onderwijsmensen in elkaar zitten. Op dit moment zie je eerder een tendens, met name in de grote steden, dat ouders privéscholen willen beginnen of dat scholen met een bijzondere pedagogisch-didactische aanpak een hoge ouderbijdrage vragen. Het is dan kansrijker om het wetsvoorstel te steunen waarin staat dat de ouderbijdrage die scholen vragen geen belemmering mag zijn bij de schoolkeuze.” 

In Nederland mogen we trots en zuinig zijn op artikel 23 en dat ouders een school kunnen stichten die past bij hun principes en levensovertuiging, stelt de onderwijsorganisatie. Dat zorgt voor een hoge betrokkenheid van ouders en het onderwijs behoort tot de top van de wereld. Momenteel ligt er juist een wetsvoorstel om meer ruimte te geven om nieuwe scholen te stichten. Daarmee behouden we een prachtig palet van onderwijsvormen en voorkomen we staatsonderwijs, aldus Verus.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids