Normal_klas__kinderen__po__so__groep__jongens__ict__laptop__tablet

Afgelopen vrijdag startte de zevende editie van de interactieve MediaMasters Game: Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8. Ruim 150.000 leerlingen gaan samen met hun leraren en ouders aan de slag met onderwerpen zoals nepnieuws, sociale media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen, beeldvorming, virtual reality en online gedrag. De MediaMasters Game is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid, die dit jaar als thema heeft: ‘Generatie Media: samen mediawijs’. Dit meldt MediaMasters.

Volgens Mary Berkhout, programmadirecteur van Mediawijzer.net, is de aandacht voor mediawijsheid, mede door aandacht voor nepnieuws, de laatste jaren enorm toegenomen. Berkhout benadrukt daarom het belang van mediawijsheidlessen in het onderwijs: “De huidige generatie kinderen en jongeren kijkt met veel vertrouwen naar hun eigen vaardigheden en mediagedrag, terwijl uit onderzoek blijkt dat dit lang niet altijd terecht is. Sterker nog: jongeren overschatten vaak hoe mediawijs ze echt zijn. Handig zijn met media maakt nog niet mediawijs.”
 
Met de MediaMasters Game worden leerlingen vijf speldagen uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen en gaan zij zowel op school als thuis aan de slag met zogeheten MediaMissies. Dit zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid. Spelenderwijs maken leerlingen kennis met de kansen en de gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om het mediawijsheidspel tot een goed einde te brengen. De klas die de meeste punten scoort mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. De MediaMasters Game van het afgelopen jaar werd gewonnen door groep 7 van de Dr. H. Bavinckschool uit Bunschoten. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids