Het honderdveld is nogal een onderwerp vandaag de dag: leraren mogen dit niet meer aanbieden. De getallenlijn is nu de norm en dat vind ik een grote vergissing. In plaats van een beperking van leervormen, pleit ik voor een verruiming. Laten wij onze fantasie gebruiken! Immers, de mens onderscheidt zich van het dier door een groot voorstellingsvermogen. Onze fantasie maakt ons tot wie we zijn, ons unieke zelf.
Ieder kind heeft zijn eigen, unieke leerstrategie. Op basis van zijn eigen brein, eigen ervaringen, eigen belevingen, interpretaties, beelden, geluiden, gevoelens en gedachten. Een groot aantal leerlingen gebruikt bij het leren visualisaties. In mijn begeleiding van leerlingen met rekenproblemen, merk ik dat de getallenlijn voor hen problemen oplevert.
Voor visuele leerlingen is de getallenlijn een sliert om hun hoofd. Te lang om overzicht over te houden. De sliert verdwijnt achter hun hoofd, bijvoorbeeld vanaf het getal dertig, waardoor een groot deel van de cijfers aan hun aandacht ontsnapt. Er ontstaan rekenproblemen omdat ze onvoldoende kunnen refereren aan iets. Het is los zand. Kortom, voor de visuele leerling is het honderdveld wel degelijk een belangrijk leerinstrument.
Ingrid Stoop,
pionier MatriXmethode
www.matrixmethodeinstituut.nl
(Advertorial)