Normal_overzicht_van_akker_met_tractor_op_de_voorgrond_-_zelhem_-_20429813_-_rce

De kennis over het boerenleven onder basisschoolleerlingen is opmerkelijk laag. Zo denkt een kwart van de leerlingen bijvoorbeeld dat leer wordt gemaakt van kunststof, terwijl volgens ruim één op vijf scholieren aardappels aan een boom of struik groeien. Dat blijkt uit representatief onderzoek onder leerlingen in het basisonderwijs in opdracht van de Mechan Groep, Nederlands importeur van tractors.

Brits onderzoek toonde twee jaar geleden aan hoe weinig Engelse kinderen weten over het boerenleven. Vier op de tien Britse kinderen dachten bijvoorbeeld dat melk uit de fabriek komt. Omdat de Mechan Groep, de Nederlandse importeur van tractormerken als Fendt, Valtra en Massey-Ferguson, benieuwd was naar de kennis van Nederlandse basisschoolleerlingen, liet het een soortgelijk onderzoek uitvoeren.

Uit enquête onder ruim vijfhonderd basisschoolleerlingen blijkt dat ruim een kwart van hen denkt dat leren schoenen worden gemaakt van kunststof. Volgens één op de acht scholieren bemest een boer zijn land vooral omdat ‘ie niet weet waar ‘ie de uitwerpselen anders moet laten. Meer dan een vijfde denkt dat aardappelen bovengronds groeien. En nog niet de helft van de ondervraagde scholieren weet dat biefstuk van de haas van een koe komt. Het meest genoemde alternatief? Een haas.

De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV), gesteund door diverse koepelorganisaties van Nederlandse pluim- en melkveehouders en akkerbouwers, luidde vorige week in een zwartboek de noodklok over de lesstof in basis- en voortgezet onderwijs. Deze werd door de NVV ‘onjuist, niet-objectief en misleidend’ genoemd. Nu blijkt uit het onderzoek in opdracht van de Mechan Groep dus ook dat de basiskennis van scholieren tekortschiet. Zeker in de leeftijdscategorie 6- en 7-jarigen.

© Nationale Onderwijsgids