Normal_huiswerk__begeleiding__uitleg__studenten__vo__mbo__hbo__docent

Mbo-studenten beoordelen hun opleiding gemiddeld met een 7,1 en hun school met een 6,8. Beide rapportcijfers stijgen met één tiende ten opzichte van de JOB Monitor 2016. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse JOB Monitor 2018. Tegelijkertijd biedt de JOB Monitor 2018 de scholen voldoende aanknopingspunten om verder te verbeteren, onder andere op keuzedelen en ongebruikte schoolboeken. Dit melden de MBO Raad en JOB.

43 procent van de mbo-studenten heeft volgens de JOB Monitor weleens meegemaakt dat aangeschafte boeken aan het einde van het studiejaar niet zijn gebruikt. JOB meldt ook dat meerdere scholen aan het einde van het jaar de mogelijkheid bieden om de boeken terug te kopen. 
 
18 procent van de bol-studenten geeft aan moeite te hebben met het vinden van een stage. 19 procent van de bol-studenten zegt geen hulp te krijgen van de school in de zoektocht naar een stage. 
 
Nog lang niet alle studenten hebben ervaring met keuzedelen waarmee studenten zich kunnen verbreden of verdiepen. Van de ondervraagde studenten die er al wel mee leert zegt 43 procent tevreden te zijn over het aanbod op hun school. 21 procent wil graag meer te kiezen hebben. 
 
In augustus 2017 is het klachtenrecht ingevoerd. Dit recht houdt in dat scholen een klachtencommissie moeten hebben. Uit de JOB-monitor blijkt echter dat bijna een kwart van de studenten nog steeds niet weet waar ze met hun klachten heen moeten. 
 
Bijna een kwart van de studenten met een beperking meldt niet aan de school dat ze een beperking hebben. Van de studenten van wie dit wel bekend is, is een kwart ontevreden over de aangeboden hulpmiddelen.
 
Tot slot: bijna de helft (45 procent) van de studenten weet niet dat er op school een studentenraad actief is en acht procent denkt dat hun school geen studentenraad heeft.
 
JOB meet sinds 2001 de studenttevredenheid. Ruim 264.000 mbo’ers hebben aan de tiende editie van de tweejaarlijkse enquête deelgenomen die daarmee relevant is voor de sector.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids