Normal_examen__rekenen__rekentoets__leerlingen__eindexamen

Het Kohnstamm Instituut, de Universiteit Utrecht en ecbo doen in opdracht van het College voor Toetsen en Examens onderzoek naar het rekenexamen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER) zoals dyscalculie. Door het onderzoek moet de doelgroep beter in beeld worden gebracht. Dat meldt ecbo.

Tijdens het onderzoek wordt ook onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor toekomstige verbetering van het rekenexamen ER om het examen nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep. De vragen in de enquête hebben betrekking op leerlingen in het schooljaar 2015-2016, die een vmbo bb-, entree- of mbo 2-opleiding volgen. Het gaat daarbij om leerlingen die in het (voor)laatste jaar van hun opleiding zitten en een rekentoets hebben afgelegd voor hun diploma.

Het totale onderzoek omvat een aantal deelonderzoeken. Een van deze deelonderzoeken gaat over de 2A ER-variant. Deze variant is nog in ontwikkeling en is naar verwachting in het schooljaar 2016-2017 voor het eerst beschikbaar. De onderzoekers zetten een vragenlijst uit onderzoek vmbo- en mbo-scholen om de doelgroep voor de nieuwe examenvariant in beeld te krijgen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids