3 augustus 2016 om 16:49
< 1 min lezen

Onderzoek naar rekenexamen ER voor verbetering examen

Het Kohnstamm Instituut, de Universiteit Utrecht en ecbo doen in opdracht van het College voor Toetsen en Examens onderzoek naar het rekenexamen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER) zoals dyscalculie. Door het onderzoek moet de doelgroep beter in beeld worden gebracht. Dat meldt ecbo.

Tijdens het onderzoek wordt ook onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor toekomstige verbetering van het rekenexamen ER om het examen nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep. De vragen in de enquête hebben betrekking op leerlingen in het schooljaar 2015-2016, die een vmbo bb-, entree- of mbo 2-opleiding volgen. Het gaat daarbij om leerlingen die in het (voor)laatste jaar van hun opleiding zitten en een rekentoets hebben afgelegd voor hun diploma.

Het totale onderzoek omvat een aantal deelonderzoeken. Een van deze deelonderzoeken gaat over de 2A ER-variant. Deze variant is nog in ontwikkeling en is naar verwachting in het schooljaar 2016-2017 voor het eerst beschikbaar. De onderzoekers zetten een vragenlijst uit onderzoek vmbo- en mbo-scholen om de doelgroep voor de nieuwe examenvariant in beeld te krijgen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van mbo
    • Docenten

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Vandaag om 13:34
    • Docenten

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Vandaag om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant