Normal_kind__peuter__blij__kov__opvang__kleur

Kinderopvang blijkt van wezenlijk belang te zijn voor het welbevinden en de ontwikkeling van Nederlandse jonge kinderen. Dat blijkt uit onderzoek Lisanne Jilink, junior onderzoeker en docent aan de Hogeschool van Amsterdam, en Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar kinderopvang en educatieve voorzieningen voor het jonge kind aan de Universiteit van Amsterdam. Jilink en Fukkink vergeleken voor hun onderzoek bestaande studies.

Het gros van de uitkomsten wijst erop dat kinderopvang van invloed is op het welbevinden en de ontwikkeling van het jonge kind. Wetenschappelijk onderzoek van eigen bodem onderstreept hiermee dat de Nederlandse kinderopvang van wezenlijk belang is voor de kinderlijke ontwikkeling. De gevonden effecten en verbanden zijn niet zeer sterk, maar zijn wel systematisch. Deze algemene conclusie, die ook in buitenlandse studies is gevonden, geldt dus (ook) in de Nederlandse context waar veel hoog opgeleide ouders slechts parttime gebruik maken van kinderopvang in de voorschoolse periode, vaak al vanaf vroege leeftijd.

Wat consequent naar voren komt in het onderzoek is dat de pedagogische kwaliteit een voorspeller is van de kinderlijke ontwikkeling: een relatief hoge kwaliteit van de kinderopvang hangt samen met een positieve(re) ontwikkeling van het kind, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak.

In de onderzochte studies zijn aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek. Jilink en Fukkink vullen deze aan. Zo onderstrepen de onderzoekers het belang van onderzoek naar buitenschoolse opvang, deze komt nu nog niet genoeg aan bod in de onderzochte literatuur. Verder willen de onderzoekers dieper ingaan op het terrein van voeding en (over)gewicht, sport en beweging als onderdeel van een gezonde leefstijl. Jilink en Fukkink vinden het relevant om dit onderdeel te verwerken in (nieuwe) meetinstrumenten voor kwaliteitspeilingen en, op kindniveau, na te gaan of dit beleid effect sorteert. Tot slot vinden de onderzoekers ook experimenteel onderzoek van belang waarbij de pedagogische kwaliteit van kinderopvang systematisch wordt verbeterd. Vervolgens moet geëvalueerd worden welk effect dit heeft op de (proces)kwaliteit en op kinderen.

Het gehele onderzoek is hier te lezen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids