Normal_schooltas__vo__po__schoolspullen__schoolbenodigdheden

De ambitie van de strategische onderwijsagenda 2016-2020 van de gemeente Zwolle en de onderwijspartners is om kinderen en jongeren te ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen die goed voorbereid hun toekomst tegemoet treden. Hiervoor wordt het onderwijs niet als een alleenstaande factor gezien, maar maakt het onderdeel uit van vele andere terreinen zoals economie, arbeidsmarkt, jeugdhulp, sport, de wijken et cetera. Dit meldt de gemeente Zwolle.

Voor de uitvoering van de ambitie van de onderwijsagenda zijn drie speerpunten benoemd. Het eerste is 'spelen, werken en leren'. Hierin wordt in de volle breedte gekeken naar de ontwikkeling vanaf baby tot volwassene. Zo is er voor alle Zwolse peuters de mogelijkheid om  twee dagdelen naar de peuteropvang te gaan, is er aandacht voor taalontwikkeling door de schoolbibliotheken te verbeteren en blijft er veel aandacht voor schooluitval. Het tweede speerpunt is de maatschappelijke rol van het onderwijs. De school staat letterlijk en figuurlijk in de wijk en wordt daarom ook ingezet voor meer dan alleen onderwijsactiviteiten. 'Vakman van de toekomst' is het derde speerpunt. Het verbinden van het bedrijfsleven aan het onderwijs met onder andere leerwerkplekken en uitdagende opdrachten is daarbij belangrijk.
 
De onderwijsagenda is tot stand gekomen in samenwerking met de onderwijspartners. In de uitvoering heeft elke partij zijn eigen rol en verantwoordelijkheid.
 
Zwolle is een onderwijsstad met vier mbo- en vier hbo-instellingen. Zo’n 40.000 studenten maken dagelijks gebruik van het beroepsonderwijs. Daarnaast kent Zwolle 50 basisscholen en 15 voortgezet onderwijsscholen waar elke dag 25.000 leerlingen les krijgen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids