Normal_kind_rennen_blij_vrolijk_geluk_gelukkig

Ondernemers in de kinderopvangbranche kijken hoopvol naar de toekomst. Het recente herstel in de sector gaat ze niet snel genoeg maar de meeste van hen hebben plannen om er weer bovenop te komen. Dat blijkt uit een peiling van Adviesbureau Linkin Business onder eigenaren, managers en ondernemers in de kinderopvang. Dit meldt Kinderopvangtotaal. 

De bezuinigingen van het kabinet maken het moeilijk voor de branche om het hoofd boven water te houden maar ondernemers in de kinderopvang proberen daar creatief mee om te gaan. Zo hebben veel kinderopvangorganisaties de eigen dienstverlening nog eens kritisch onder loep genomen, evenals de inkoop en de planning. Veel ondernemingen zoeken ook een samenwerking met andere partijen om zo kosten te besparen. Door deze reactie op de bezuinigingen is de kinderopvang de laatste jaren kwalitatief gegroeid, zegt Reinoud Bliek van Linkin Business.

Sinds 2013 peilt Linkin twee per jaar hoe de kinderopvangbranche reageert op ontwikkelingen in de maatschappij. Aan de laatste peiling werkten 63 respondenten mee uit de branche met de bevoegdheid beslissingen te nemen. Uit het beeld dat zo naar voren komt blijkt dat kosten besparen in 2014 een hoge prioriteit had. Veel organisaties, zo'n 44 procent, bezuinigden door personeel te ontslaan en een kwart moest vestigingen sluiten. Andere bezuinigingsposten blijken marketing en het uitstellen van investeringen.

De krimp in de branche heeft er volgens Bliek toe geleid dat kinderopvangorganisaties zich meer zijn gaan bezig houden met kwaliteit. Zo is er bij veel kinderdagverblijven meer aandacht gekomen voor buitenspelen en het verbreden van het aanbod in activiteiten. Een slimme keus, zegt Bliek. “Kinderopvangorganisaties die echt onderscheidend zijn, zijn over het algemeen ook succesvol. Hier liggen kansen, want aan besparingen zit voor veel organisaties een maximum”.

© Nationale Onderwijsgids