Normal_copyright_stockfreeimages_student_huiswerk_stapel_boeken_leren_lezen

Wetenschappers gaan onderzoeken waarom de ene jongere sneller of makkelijker leert dan de andere. De uitkomst van het onderzoek kan weer gebruikt worden om uit te zoeken hoe de leerprestaties van alle jongeren te verbeteren zijn. Het onderzoek naar optimale leercondities is onderdeel van het initiatief NeuroLabNL, één van de acht leerroutes van de Nationale Wetenschapsagenda. Dit meldt Avans Hogeschool.

De onderzoekers gaan onder andere bekijken hoe jongeren met verschillende kenmerken en achtergronden reageren op sturing van hun omgeving en feedback. Hiermee kan antwoord worden gegeven op de vraag wie het meeste baat heeft bij welke leeromgeving, en hoe dit te sturen is naar optimale kansen voor alle individuen. Het consortium combineert fundamenteel wetenschappelijk onderzoek met praktijkgericht onderzoek. Dat betekent dat de kennis die is opgedaan uit theoretisch onderzoek concreet wordt toegepast in het praktijkgericht onderzoek.
 
Het onderzoek naar optimale leercondities is onderdeel van het initiatief NeuroLabNL, één van de acht leerroutes van de Nationale Wetenschapsagenda. De Nationale Wetenschapsagenda bestaat uit diverse onderzoeksvragen aan de hand van drie thema’s waar de wetenschap zich de komende jaren op gaat richten. Dit onderzoek naar leerprestaties valt onder het thema ‘onderwijs en jongeren in een veerkrachtige samenleving’. De Nationale Wetenschapsagenda laat wetenschappers, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samenwerken.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids