Logo_vereniging_hogescholen_logo

Het moet gemakkelijker worden om cursussen en kortere opleidingen te volgen die niet (direct) tot een erkend diploma leiden, ook als die door bekostigde hogescholen worden aangeboden. Hiervoor pleitte voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen tijdens het eerste onderwijs-event van NRC Live over de Toekomst van Leren. Dit meldt Vereniging Hogescholen.

De Graaf wil de rol van hogescholen in een Leven Lang Leren herdefiniëren. Hij wil het begrip beroepsonderwijs verbreden tot al het onderwijs dat nodig is om op de arbeidsmarkt te komen en te blijven. Het gaat dan over voltijd onderwijs, op-, bij- en nascholing, al dan niet in deeltijd. Hiermee worden de mogelijkheden van de deeltijdse opleidingen van de hogescholen ten volle benut, denkt De Graaf. 
 
Tijdens het congres werd het essay met als titel: “Hogescholen voor een lerend leven: tijd voor een doorbraak” van voormalig directeur van de Vereniging Hogescholen Ad de Graaf gepresenteerd. Hij geeft hierin een onderbouwd voorstel voor een doorbraak in een Leven Lang Leren voor de bekostigde hogescholen. Belangrijke verdiepingsonderwerpen zijn onder andere de positie van de bekostigde hogescholen ten opzichte van private opleidingsactiviteiten. Ook het huidige bekostigingsmodel moet onder de loep worden genomen. Daarnaast moeten de hogescholen, de overheid en de maatschappelijke partners zich buigen over de vraag of de publieke taak van de hogeschool samenvalt met de maatschappelijke opdracht. Het essay van Ad de Graaf wordt gebruikt in een verdieping van deze vraagstukken door de hogescholen 
 
Er werd tijdens het onderwijs-event van NRC Live ook ingegaan op andere onderwijsvraagstukken. Hoe ontwikkel je creatief en innovatief talent? Welke rol moet technologie zoals VR en gamification gaan spelen in het onderwijs? Een leven lang leren: wie pakt het op? Wanneer werkt onderwijsinnovatie wel, en wanneer niet? Ook kwamen studenten aan het woord over het onderwijssysteem van de toekomst en de rol van de leraar.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids