Normal_school__onderwijs__bord__krijt__boeken

Drie veelbelovende onderzoekers ontvangen binnen het NRO-programma 'Postdoc in de onderwijswtenschappen' subsidie. De onderzoekers krijgen daarmee de mogelijkheid om kennis, vaardigheden en ervaring op te doen aan een Nederlandse universiteit of een onderzoeksinstituut van KNAW of NWO voor maximaal twee jaar. Dat meldt NRO.

Het programma richt zich op veelbelovende onderzoekers die aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan. Op grond van hun wetenschappelijke kwaliteiten wordt verwacht dat ze een belangrijke plaats kunnen gaan innemen in de (onderwijs)wetenschap. Het totale budget voor de eerste subsidieronde bedroeg 450.000 euro.

Voor het programma zijn drie projecten gehonoreerd. De eerste is van Naomi de Ruiter van de Rijksuniversiteit Groningen. De leermotivatie en -potentie van kinderen wordt beïnvloed door de opvattingen die zij hebben over de veranderlijkheid van hun intelligentie. Dit project onderzoekt hoe deze opvattingen ontstaan en wat de invloed is van feedback en complimenten van docenten.

Het tweede project is van Johanna Elizabeth van Schaik van de Radboud Universiteit. Binnen haar project onderzoekt ze wat voor effect de verrassingen hebben die kinderen soms ondervinden als ze experimenteren op het leren en hoe wij ervoor kunnen zorgen dat wetenschappelijke proefjes leerzaam zijn.

Tot slot het derde project is van Karin Elisabeth Wanrooij. Natuurlijkerwijs neigen sprekers ernaar om spraakklanken te verkorten. Deze ‘reducties’ vallen niet op in de moedertaal, maar compliceren het begrip van vreemde talen. Dit project onderzoekt of en hoe het aanbieden van reducties in lesmateriaal het leren van een nieuwe taal kan bevorderen. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids