Normal_lizaklein

Stel je voor: je bent student, net cum laude afgestudeerd, met je bul op de foto, klaar om het bedrijfsleven te bestormen met je schrijftalent en intelligente inzichten. Ambitieus en zelfverzekerd snel je naar je eerste sollicitatiegesprek, je hebt je ingelezen en weet zeker dat jij dit bedrijf wat te bieden hebt! Maar het gesprek valt tegen. Het blijkt een populaire functie en helaas ben je niet door naar de volgende ronde. Een domper. Als feedback krijg je dat het wetenschappelijk wel goed zit, maar van je soft skills zijn ze niet overtuigd. Hoe kan dat?

Door Liza Meuldijk

Binnen het academische onderwijs is er doorgaans weinig ruimte (lees: tijd en geld) om studenten te trainen in soft skills. Het gaat hier over academische communicatieve vaardigheden, die je naast andere academische vaardigheden, in voldoende mate moet beheersen om succesvol te kunnen functioneren in het werkveld. Waarschijnlijk heb je wel eens een rollenspel moeten doen en die bul heb je ook niet zonder presentatie gekregen, maar eigenlijk heb je maar weinig handvatten gekregen om jezelf hierin te ontwikkelen. Zelfs in sociale studies als psychologie of pedagogiek moeten de soft skills het afleggen tegen theoretische kaders en statistiek. Niet bepaald representatief voor de baan die de meeste studenten voor ogen hebben.

Wel is er een kentering waarneembaar: steeds meer universiteiten investeren in tools waarmee soft skills getraind kunnen worden, zonder dat het tijdrovend is voor de docent. Dit zijn veelal online tools waarmee je je bewust wordt van je gedrag. Daarbij zijn er ook tools waarmee je daadwerkelijk kunt oefenen. Oefenen in je eigen tijd en op je eigen tempo ter voorbereiding op een stage, presentatie of interview. Je reflecteert meteen op jezelf aan de hand van checkvragen, maar je kunt ook je medestudenten om feedback vragen. Daarnaast kan een docent altijd als coach gekoppeld worden om bij te sturen waar nodig. Dit maakt het mogelijk om studenten voor te bereiden op hun sollicitatiegesprek, interview of salespitch.

De Universiteit Utrecht bijvoorbeeld, biedt via Career Services studenten de mogelijkheid om met videorollenspellen te oefenen voor sollicitatiegesprekken en pitches. “Leuk, interactief en heel leerzaam”, zoals een student schreef. Ook binnen theoretische vakken is oefenen met soft skills geen overbodige luxe. Bij Geografie oefenen studenten hun interviewvaardigheden met videorollenspellen. Met effect: “Het geeft meer inzicht in de manier waarop je een interview afneemt. De voorbereiding vond ik ook erg nuttig.” Zo worden studenten getraind om ook op communicatief gebied beslagen ten ijs te komen, en zou hun eerste sollicitatiegesprek zo maar eens een succes kunnen worden! Meer weten over de ervaringen van de Universiteit Utrecht? Lees de casestudy op www.traintool.com/nl/case-studies/universiteit-utrecht.

© Nationale Onderwijsgids / Traintool