Normal_patricia_vd_werff

Augustus 2018
Een uitnodiging in de mailbox: een introductieweek van de VU. Gezellig met eerstejaars de stad verkennen. ‘Eh…Is dit verplicht…?’, vraag ik aan de BFF die mij een paar jaar eerder voor ging. Waarschijnlijk kijk ik als een hert in de koplampen, want ze stelt me direct gerust: ‘Zou ik niet heengaan. Dat is vooral leuk als je 18 bent en je aan wilt sluiten bij een studentenvereniging.’ O ja, ik ben al 34…
Wel ga ik naar de Premaster-bijeenkomst en ontmoet daar leeftijdsgenoten. We maken kennis en wisselen nummers uit. Een groepsapp wordt aangemaakt: de dino-app. De oudste deelneemster is 58, de jongste 24.

Door Patricia van Luyken - van der Werff

September 2018

Het is zover. De grote dag is aangebroken. Ik ben een sjaars aan de universiteit. De boeken zijn aangeschaft alsook nieuwe schriften, schrijfgerei en een agenda (plus de serie Feuten ‘gebingewatched’, maar die werd toevallig herhaald op tv). Ik.ben.voorbereid. Alleen een bezoek aan de schoolcampus van de V&D ontbreekt.
Zoals een echte ijverige leerling betaamt, neem ik me voor dit schooljaar heel netjes in mijn schriften te schrijven. Met dat nobele streven houden de docenten geen rekening. Het tempo ligt hoog en aan het einde van het eerste hoorcollege zou ik willen dat ik steno kon schrijven.

Oktober 2018

De eerste kringen onder de ogen verschijnen. Niet alleen bij mij, maar ook om mij heen. De schriften zijn inmiddels ingeruild voor een laptop, want de aantekeningen leken meer op hiëroglyfen. Ik snap niet hoe sommige studenten kunnen webshoppen, whatsappen, eten én tegelijkertijd het college volgen. Ook de snapchat-meisjes (zie deel 1) hebben al snapchattend het toelatingsexamen gehaald, want ergens achterin de collegezaal herken ik twee blauw opgelichte gezichten met malende kaken en een zak chips op tafel.

November 2018

De eerste tentamens zijn achter de rug. Alles gehaald, maar ik kom erachter dat de universiteit niet te vergelijken is met het HBO. Het is hard werken naast een pittige nieuwe job. De Vitamine C en de koffie zijn niet aan te slepen.

December 2018

Na slapeloze nachten kom ik tot de conclusie dat mijn huidige baan niet valt te combineren met de studie. Een lastig besluit, want ik had juist zulke leuke collega’s. Toch maar een open sollicitatie de deur uit gedaan en voor ik het weet, heb ik een interessant aanbod liggen. Na een hartverwarmend afscheid op mijn oude werkplek en een hartverwarmend welkom op mijn nieuwe werkplek ben ik klaar voor een frisse doorstart.

Januari 2019

Helaas: ik blijk gezakt te zijn voor een tentamen en moet dit in maart gaan herkansen. De twijfel slaat toe: kan ik dit wel…? Zit ik hier wel goed…? Ook nog eens geveld door een fikse griep en dat terwijl mijn eerste werkweek op mijn nieuwe werkplek aanvangt. Ik heb zin om om mijn moeder te roepen.

Februari tot en met juli 2019

Het tweede half jaar verloopt soepeler. Ik raak gewend aan de aanpak van de universiteit, kan mijn nieuwe baan goed combineren met de studie, de cijferlijst kent een positieve trend én ik heb zelfs tijd over om zo nu en dan sociaal en/of sportief te zijn. 

Augustus 2019

Ik blik terug op afgelopen schooljaar, evalueer met mezelf op een terras en concludeer: 1.) gaan studeren aan de universiteit is een schot in de roos; 2.) collega’s in het onderwijs zijn de beste.

Kan ik het aanraden om op latere leeftijd naast werk en deeltijdgezin te gaan studeren aan de universiteit? Laat ik het zo zeggen. Als je weerstand kunt bieden aan je naaste omgeving die je soms voor gek verklaart, kunt dealen met de stress die het zo nu en dan met zich meebrengt en het heel graag wilt; waarom niet? Je moet er wat voor over hebben, maar waar een wil is, is een weg.

Maar nu nog eerst even een paar weken met tijd morsen en dan op voor de master!

Patricia heeft zowel ervaring in het po als in het vo. Eerder gaf zij Nederlands, CKV, Drama en SoVa-trainingen en was zij taalbeleidsadviseur. Momenteel werkt Patricia in het po waar ze zich verdiept in het begeleiden van leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid. Ze start dit jaar met de master Onderwijswetenschappen.

© Nationale Onderwijsgids / Patricia van Luyken-van der Werff