Normal_juliette_maltha_nieuw

Wat betekent de zesjescultuur precies? Naar mijn idee wordt de term vaak zonder al te veel besef gebruikt.

“Cultuur waarin men genoegen neemt met een magere voldoende; cultuur waarin met minimale inspanningen en resultaten zijn doel probeert te bereiken; cultuur waarin een klein zesje als resultaat genoeg wordt gevonden. In het gebruik van de term ligt telkens een zekere mate van maatschappijkritiek besloten, meest specifiek op het algemeen afwezig zijn van ambitie. De term verwijst naar het Nederlandse schoolsysteem waarbinnen beoordelingen in cijfers gegeven worden. Het cijfer 6 is het laagste hele cijfer dat een voldoende beoordeling inhoudt. Het cijfer 6- vormt in deze context een beoordeling die zelfs nog een kwart punt lager is, maar nog wel als voldoende gezien wordt. De term is vooral van toepassing op scholieren of studenten, maar kan ook algemeen gebruikt worden.” (Uit: Algemeen Nederlands Woordenboek en Wikipedia-pagina: Zesjescultuur

Door Julliete Maltha

Waarom een zesjescultuur
Dit soort zinnen krijgen wij als studiecoach regelmatig te horen “Ach ik hoef toch maar een 4.2 te halen, dan sta ik net voldoende en ga ik toch over!”, “Komt wel goed, ik heb toch het dunste boekje uit gekozen”, “Maar een 5.5 is toch genoeg?”. Met andere woorden, waarom zou ik moeite doen als het alleen maar gaat om een cijfer waarmee ik uiteindelijk over kan gaan. Zo klinkt het inderdaad alsof veel Nederlandse kinderen als enige ambitie hebben over te gaan naar de volgende klas en het zich daarbij vooral zo makkelijk mogelijk te maken. Toch zijn dit wel vaak kinderen die uren kunnen trainen voor hun favoriete sport, uren oefenen op hun instrument of veel tijd steken in de samenleving. Voor die uren hebben ze genoeg motivatie en ambitie!

Dit soort motivatie zien we ook op school, duidelijk biet voor de standaard toetsmomenten maar bijvoorbeeld wel bij: tekstverslagen waar ze achten voor halen, filmclips voor AK waar ze heel veel tijd in steken, creatieve opdrachten voor geschiedenis waar ze echt moeite voor doen. Kortom, zou de zesjescultuur niet enorm liggen aan de manier waarop wij onderwijs krijgen? Op het moment kunnen we het onderwijs natuurlijk niet veranderen maar thuis kunnen we waarschijnlijk wel wat aan de zesjescultuur doen.

Tips voor jou

  • Blijf kinderen altijd aanmoedigen in sport, muziek maar ook bij de voldoendes op school.
  • Probeer het gesprek aan te gaan: Waarom boeit het je niet? Wat gaat er niet lekker? Kunnen wij ergens mee helpen? Zullen we het samen doen?
  • Probeer te achterhalen hoe docenten en vrienden reageren op de net voldoende cijfers en kleine boekjes.
  • Focus ook op de creatieve dingen, misschien telt dat boekverslag weinig mee, maar het laat wel zien dat de wil er is.
  • Sla niet door naar de andere kant: als je een zeven hebt, kun je ook een acht halen! Meer dan een zes is dan ook goed!

© Nationale Onderwijsgids