Normal_rugzak__klas__kinderen__schooltas__klaslokaal__po

Dit schooljaar is het percentage scholen dat het traditionele schooltijdenmodel hanteert verder gedaald naar 41 procent. Vorig schooljaar was dit nog 50 procent en zes jaar geleden was dat op ruim driekwart van de scholen (77 procent) het geval. Op een derde van de scholen (33 procent) wordt momenteel het continurooster gehanteerd. Verder wordt de laatste jaren relatief vaak de overstap gemaakt naar het vijf-gelijke-dagenmodel. Dit blijkt uit onderzoek van DUO onder 400 leerkrachten in het basisonderwijs. Dit meldt DUO Onderwijsonderzoek.

Bij het traditionele schooltijdenmodel start de school tussen 8.30 en 8.45 uur en gaat de school tussen 14.30 en 15.30 uur uit, eten kinderen tussen de middag thuis of bij de overblijf op school en hebben de kinderen woensdagmiddag vrij. 
 
Inmiddels hanteert een derde van de basisscholen (33 procent) het continurooster, waarbij alle kinderen tussen de middag op school blijven en daar een kortere middagpauze hebben. De school is dan eerder uit en op woensdagmiddag zijn de kinderen (nog steeds) vrij. 
 
Scholen die zijn overgestapt op het vijf-gelijke-dagenmodel (14 procent van de scholen hanteert dit model momenteel), zijn met name vanaf schooljaar 2015/2016 op dit model overgestapt. Bij dit model blijven alle kinderen tussen de middag op school, hebben daar een kortere middagpauze en gaat de school elke dag om 14:00 of 14:30 uur uit. De scholen die voor dit model hebben gekozen, zijn afgestapt van de ‘traditionele vrije woensdagmiddag’. 
 
Redenen voor basisscholen om over te stappen op het continurooster of het vijf-gelijke-dagenmodel zijn deels inhoudelijk (men denkt dat continuïteit (van de lesdag) beter is voor het functioneren van de leerlingen) en deels praktisch van aard (men geeft aan moeite te hebben om voldoende bekwame mensen te vinden voor overblijf/toezicht). 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids