Normal_leren__kinderen__lezen__vakken__schoolvakken__jongens

Leerlingen die drietalig basisonderwijs volgen, scoren bij Nederlandse spelling en begrijpend lezen boven het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit de monitor 3TS, een meerjarig onderzoek van Expertise Meertaligheid Cedin. Ook in eerdere onderzoeken werd al de voorzichtige conclusie getrokken dat drietalig onderwijs tot hogere leerprestaties leidt. Dit meldt de Drachtster Courant.

De monitor 3TS vond in 2015-2016 voor de tweede maal plaats. De onderzochte scholen maken deel uit van Netwurk 3TS. Scholen binnen dit netwerk bieden Nederlands, Fries en Engels niet alleen als vak aan, maar ook als voertaal bij andere vakken en activiteiten. Nu blijkt dus dat de toevoeging van de talen Fries en Engels een positief effect heeft op de beheersing van de Nederlandse taal.
 
Buitenlandse onderzoekers hebben onder andere aangetoond dat  kinderen met een meertalige opvoeding en scholing sneller zijn in aandachts-, taal- en rekentaken. Meertaligen ontwikkelen meer verbindingen in de hersenen en hebben gemiddeld later last van dementie. 
 
Op dit moment zijn 80 basisscholen aangesloten bij het Netwerk Drietalige Scholen. De uitkomsten van het onderzoek staan centraal op het congres Wow Meertalig, dat op 21 juni in Drachten wordt gehouden. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids