23 mei 2017 om 16:19
< 1 min lezen

‘Drietalig onderwijs heeft positief effect op beheersing van het Nederlands’

Leerlingen die drietalig basisonderwijs volgen, scoren bij Nederlandse spelling en begrijpend lezen boven het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit de monitor 3TS, een meerjarig onderzoek van Expertise Meertaligheid Cedin. Ook in eerdere onderzoeken werd al de voorzichtige conclusie getrokken dat drietalig onderwijs tot hogere leerprestaties leidt. Dit meldt de Drachtster Courant.

De monitor 3TS vond in 2015-2016 voor de tweede maal plaats. De onderzochte scholen maken deel uit van Netwurk 3TS. Scholen binnen dit netwerk bieden Nederlands, Fries en Engels niet alleen als vak aan, maar ook als voertaal bij andere vakken en activiteiten. Nu blijkt dus dat de toevoeging van de talen Fries en Engels een positief effect heeft op de beheersing van de Nederlandse taal.
 
Buitenlandse onderzoekers hebben onder andere aangetoond dat  kinderen met een meertalige opvoeding en scholing sneller zijn in aandachts-, taal- en rekentaken. Meertaligen ontwikkelen meer verbindingen in de hersenen en hebben gemiddeld later last van dementie. 
 
Op dit moment zijn 80 basisscholen aangesloten bij het Netwerk Drietalige Scholen. De uitkomsten van het onderzoek staan centraal op het congres Wow Meertalig, dat op 21 juni in Drachten wordt gehouden. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57
    • Basisonderwijs

    Nieuwe cao primair onderwijs 2025-2027 officieel vastgesteld

    12 december 2025 om 15:29

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant