Normal_ik_kies_bewust_logo

Stichting Ik Kies Bewust (IKB) heeft aan hun deelnemers gemeld dat kindermarketing alleen is toegestaan op de verpakking van eten en drinken met het groene vinkje (de gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt). Kindermarketing op de verpakking van producten met het blauwe vinkje (de extra’s producten die je niet te vaak moet eten) mag niet langer. Dit meldt De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding.

Deze regeling gaat in per 1 augustus 2016. Vanaf deze datum mag er geen kindermarketing meer voorkomen op verpakkingen van producten met een blauw vinkje. Stichting IKB omschrijft kindermarketing als het toevoegen van teksten of afbeeldingen met het doel kinderen met een leeftijd van 12 jaar en jonger te beïnvloeden. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met dit besluit van IKB en hoopt dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast. In de huidige Reclamecode is nog volop ruimte voor de kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie pleit daarnaast voor de aanscherping van de voedingscriteria die de Reclamecode hanteert.
 
Media- en reclamelessen zijn van groot belang in het basisonderwijs, zo schreef de Raad Voor Cultuur al in een advies van juli 2005. Via televisie maar ook via internet, smartphone en sociale media komen kinderen op steeds jongere leeftijd in aanraking met reclame. Kinderopvang en basisscholen zijn steeds meer gericht op het promoten van gezond eten.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids