'Kinderreclames voor ongezond eten zoveel mogelijk beperken', aldus UNICEF

De helft van alle kinderen en jongeren in Nederland zegt dat zij verleid worden door reclames voor ongezond eten en drinken. Dat blijkt uit onderzoek van UNICEF Nederland onder jongeren tussen de 10 en 18 jaar. UNICEF Nederland pleit voor het beperken van kinderreclames voor ongezonde producten. Dat meldt het NJi.

Kinderen en jongeren worden vrijwel de hele dag geconfronteerd met reclames voor ongezonde producten. Vooral op sociale media zien ze veel reclames voor snoep en chips. Het gaat daarbij veelal om influencers die worden ingezet om ongezond eten en drinken te promoten. Ruim vier op de tien kinderen wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezonde producten, blijkt uit het onderzoek. Zij pleiten juist voor meer reclame en promotie voor gezonde voeding.

Reclame voor ongezond voedsel 

Kinderen en jongeren zijn extra gevoelig voor marketingtechnieken, omdat ze nog volop in ontwikkeling zijn. Het is volgens UNICEF Nederland daarom belangrijk om de reclame voor ongezond voedsel te beperken op plekken waar veel kinderen en jongeren komen. Denk daarbij aan scholen, speeltuinen en sportlocaties. Verder beveelt UNICEF Nederland aan om het aantal kinderreclames voor ongezonde producten op radio en televisie verder te beperken.

Kindermarketing 

UNICEF Nederland heeft het onderzoek aangeboden aan Maarten van Ooijen, demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij kondigde eind 2022 aan dat het kabinet kindermarketing voor ongezond eten en drinken wettelijk gaat beperken. Nu het kabinet is gevallen, is nog niet duidelijk of dat plan ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Katy Hofstede van het Nederlands Jeugdinstituut ziet in het rapport van UNICEF een bevestiging dat het nodig is om te handelen. "We weten namelijk dat gezondheid vooral afhankelijk is van omstandigheden zoals armoede en leefomgeving. Koppig vasthouden aan het idee dat het goed genoeg is als er ook gezonde keuzes zijn, werkt dus niet. Dat is verwaarlozend, vooral bij kinderen."

Invloed op toekomstige generaties 

"Het is opvallend dat we een hogere belasting op ongezond eten betuttelend vinden", vervolgt Hofstede. "Waarom zouden opdringerige reclames dat niet zijn? Ik begrijp wel dat veel jongeren het idee van minder reclame steunen. En ik zou er wat aan toe willen voegen: gezondheid is niet alleen aan de overheid. Spreek ook elkaar aan. Het bedrijfsleven en belangenorganisaties moeten stilstaan bij hun invloed op toekomstige generaties. Van hen mag verwacht worden dat zij zichzelf beperkingen opleggen in het belang van kinderen en jongeren."

Door: Nationale Onderwijsgids