Normal_jongeren_probleemjongeren

De Erkenningscommissie Jeugdzorg en psychosociale/pedagogische preventie heeft vijf interventies beoordeeld als goed onderbouwd. Daarnaast heeft de Erkenningscommissie Justitiële interventies ook een interventie als goed onderbouwd beoordeeld. Erkende interventies worden opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Eén interventie is als effectief beoordeeld. Dat meldt het NJi. 

Brains4Use is een gedragsinterventie voor jongeren die zijn opgenomen in een justitiële jeugdinrichting of in een niet gesloten residentiële setting. Doel van de intervies is delict- en risicovol gedrag te verminderen door drugs- en alcoholgebruik terug te dringen. Multidimensionele Familietherapie is als effectief beoordeeld en is bedoeld voor jongeren tussen 12 en 19 jaar die gedragsproblemen of psychische stoornissen hebben, in combinatie met overmatig gebruik van drugs of alcohol, criminaliteit of spijbelen.

De interventie HouVast heeft als doel dat ouders met een licht verstandelijke beperking in staat zijn hun kinderen veilig en 'goed genoeg' op te voeden. Stoere Schildpadden is een groepsprogramma voor 4 tot 6-jarigen van gescheiden ouders die leren omgaan met problemen en emoties rond de scheiding. De interventie is 'Tijd voor Toontje', wat bedoeld is voor kinderen tot 10 jaar en hun moeders die huiselijk geweld hebben meegemaakt. De interventie 'coach je kind' vermindert opvoedingsonzekerheid en -onmacht bij Turkse en Marokkaanse ouders met een kind tot 23 jaar. Tot slot is Ouderschap Na Scheiding een vorm van omgangsbemiddeling voor gescheiden ouders van minderjarige kinderen die niet op eigen kracht met elkaar kunnen samenwerken bij de opvoeding.

Een interventie wordt als goed onderbouwd beoordeeld als deze goed is beschreven en het aannemelijk is dat de interventie het gestelde doel kan bereiken. Een interventie wordt als effectief gezien wanneer uit onderzoek met zwakke of indicatieve bewijskracht blijkt dat er voldoende effect optreedt bij uitvoering van de interventie, ook al staat nog niet vast dat dit effect door de interventie wordt veroorzaakt. 

© Nationale Onderwijsgids