Normal_knaw__koninklijke_nederlandse_akademie_van_wetenschappen

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) maakt zich zorgen over de krimp van het aandeel academisch geschoolde leraren in het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo). Hierover is een position paper opgesteld waarin deze zorgen worden onderbouwd. De position paper verschijnt in augustus 2017. Dit meldt de KNAW.

De KNAW ziet dat er steeds minder leraren zijn in het vwo die een academische achtergrond hebben. Via een position paper wil de KNAW het eigen standpunt hierover kenbaar maken. Ook worden in de position paper aanbevelingen gedaan hoe er weer meer academisch geschoolde leraren in het voortgezet onderwijs voor de klas kunnen komen te staan en hoe deze docenten ook in de toekomst behouden kunnen worden.
 
Het idee voor deze position paper is ontstaan in de adviesraden van de KNAW. Voor de inhoudelijke uitwerking van deze position paper is gebruikgemaakt van een klankbordgroep, bestaande uit onder andere hoogleraren van diverse Nederlandse universiteiten en de president en vice-precident van de KNAW.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids