Normal_vo__klas__scholieren__leerlingen__toets__huiswerk

Nederlandse kinderen worden al vroeg ingedeeld op vmbo, havo of vwo. Deze vroege selectie zorgt voor een grotere kansenongelijkheid: van alle OESO-landen slaagt het Nederlandse onderwijs er het slechtst in sociale ongelijkheid tegen te gaan. Om dit te veranderen, introduceert de Nationale Denktank 2015 ‘De BrugklasBonus’: een bonus voor scholen met een brede brugklas, die leerlingen later naar niveau selecteren en hiermee elk kind gelijke kansen bieden. Dat meldt hogeschool Windesheim.

In het Nederlandse onderwijssysteem worden kinderen internationaal gezien zeer vroeg ingedeeld naar niveau. Vooral voor achterstandsleerlingen en laatbloeiers heeft dit grote gevolgen: zij belanden vaak op een lager onderwijsniveau dan zij aankunnen, en weten vervolgens maar moeilijk op te klimmen. Een oplossing voor dit probleem ziet de Nationale DenkTank 2015 in de brede brugklas. “Brede brugklassen geven leerlingen meer tijd om zich te ontplooien vóór de definitieve niveau-indeling,” aldus Laura de Adelhart Toorop, deelnemer aan de Nationale DenkTank 2015. “De afgelopen jaren vindt er echter een sterke afname van het aantal brede brugklassen plaats, dat is een zorgwekkende ontwikkeling.”

Tijmen Schipper, onderzoeker bij het lectoraat onderwijsbehoeften in inclusieve leeromgevingen van Windesheim vindt de brede brugklas een goed idee. “Dit stimuleert docenten nog beter naar hun leerlingen te kijken. Wat heeft een leerling nodig om optimaal te leren? Welke lesvorm motiveert leerlingen en draagt bij aan de leerprestaties?” Een methode die volgens Schipper docenten kan helpen is Lesson Study. Docenten bereiden samen lessen voor, evalueren die en observeren elkaar. Zo kunnen ze het lesmateriaal, de lesopbouw en de instructievorm verbeteren in het belang van de individuele leerling.

Om scholen te faciliteren een brede brugklas in te voeren, introduceert de DenkTank de BrugklasBonus: een bonus waarmee scholen zo’n brede brugklas, en het bijbehorende onderwijs op maat, kunnen financieren. Hoe meer niveauvariatie (op basis van schooladviezen) in een klas, hoe hoger de bonus. “Zo krijgen álle leerlingen langer de hun talenten optimaal te ontplooien,” licht De Adelhart Toorop toe. “Voor slechts 0.56 procent van de onderwijsbegroting, krijgen bijna 90.000 extra kinderen de kans in een brede brugklas te zitten,” aldus De Adelhart Toorop. 

© Nationale Onderwijsgids