Zeventien groepen eerstejaars International Business Administration (IBA)-studenten namen afgelopen tijd deel aan de wedstrijd voor het beste strategische advies voor de website van het Akropolis Museum in Athene. De beste groep is nu bekend en wint een reis naar de Griekse hoofdstad, zo meldt de Universiteit Twente.

Het winnende team, met deelnemers uit Duitsland, Uganda en Nederland, bestaat uit: Annique de Greef, Karla Lunenberg, Ida Merembe, Stefan Mitzkus, Christian Pauli en Colin Weenink. Zij vertrekken op 18 november met hun docent marketing en e-media Efthymios Constantinides naar het museum in Griekenland.

"Het project was een echte uitdaging voor de ruim honderd eerstejaars IBA- studenten die in september dit jaar startten met deze nieuwe variant van bedrijfskunde. De beste zes studenten vliegen naar Athene en dat is een uitzonderlijk cadeautje van het IBA opleidingsmanagement. De bedoeling is dat internationale opdrachten stimulerend werken voor bedrijfsleven en overheden. De opleiding wilde iets ludieks organiseren om zo de aftrap te geven voor verdere internationale contacten. De studenten zitten er in ieder geval om te springen om zodoende meer internationale ervaring op te doen", volgens Efthymios Constantinides.

Het Akropolis Museum in Athene is open sinds 2009 en telt jaarlijks zo'n twee miljoen bezoekers. Het museum met een investering van honderddertig miljoen euro is een architectonisch gebouw voorzien van alle gemakken.

Echter, docent Constantinides van herkomst uit Griekenland vindt dat er meer uit de website gehaald kan worden. De museumdirecteur deelde die mening en de studenten gingen aan de slag.

Resultaat
Het winnende concept betreft een interactieve en educatieve website, waarin gebruik wordt gemaakt van de verschillende mogelijkheden van e-commerce en sociale media.

Onderzocht is de nog experimentele interactieve toepassing "social tagging". Hierbij worden de museumstukken voorzien van een QR-code (tweedementionale streepjescode) die te scannen is met je mobiele telefoon. Met behulp van deze gescande code, een pc of mobiele telefoon, kunnen bezoekers vervolgens hun eigen opmerkingen over het geëxposeerde object uploaden naar de museum website.