Normal_140430_-_co-teachting_kentalis_het_rotsoord_-_ds_detmarschool_ede

“Mam, ik ga mijn hoofd leegmaken!” “Een verrassende uitspraak”, vertelt de moeder van een kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) na een schooldag op de Ds. Detmarschool in Ede: ”Zoiets heb ik haar nog niet eerder horen zeggen.” Haar dochter is één van de leerlingen met een mediumarrangement Passend Onderwijs cluster 2.

De ouder deelde haar ervaring tijdens een informatiebijeenkomst georganiseerd door de Detmarschool en Kentalis. De Detmarschool hoort bij het reformatorisch samenwerkingsverband Berséba, en krijgt de Ambulante Dienstverlening van Kentalis Het Rotsoord uit Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst gaven ouders aan dat zij merken dat er veel aandacht besteed wordt aan de taal- en de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind op school. En dat vinden zij heel belangrijk.

Op de Detmarschool krijgen kinderen die problemen hebben met spraak en taal (TOS) extra ondersteuning van een ambulant begeleider van Kentalis Het Rotsoord. De ambulant begeleider  komt twee keer per week langs en ondersteunt leerlingen en leerkrachten  met onder andere het leren van nieuwe woorden (woordenschatonderwijs), taal- en denkspelletjes en het zelf leren vertellen. De ambulant begeleider van Kentalis sluit vooral aan op het onderwijs in de klas voor de TOS-leerling. Alle leerlingen krijgen ook logopedie van het team logopedisten van de Detmarschool. Onderling wordt zoveel mogelijk afgestemd over het plan van aanpak.

Het effect van deze activiteiten op de school is dat de taalvaardigheden van de kinderen verbeteren en dat zij zich meer begrepen voelen. Daarnaast worden leerlingen met TOS eerder en  sneller gesignaleerd waardoor er sneller ondersteuning geboden kan worden.
Verder zijn er meer helpende handen in de klas om leerlingen te begeleiden doordat er door de reguliere leerkracht en de begeleider vanuit Kentalis samen les wordt gegeven. Door de samenwerking op de school kunnen leerkrachten, logopedisten en ambulant begeleiders sneller afstemmen over leerlingen en elkaar bevragen op het taalgebruik en de taalontwikkeling van een leerling. Dit komt de leerling ten goede.

© Nationale Onderwijsgids