Normal_rss_entry-128845

Voedselwaakhond foodwatch kan niet langer aanzien hoe er met name via autocoureur Max Verstappen (20) reclame wordt gemaakt voor het energiedrankje Red Bull. De organisatie doet nu, aan de vooravond van het Formule 1-seizoen, een oproep aan de producent van het spul om geen link meer te leggen met jongeren en sport. Dit meldt ANP.

"In 2014 waarschuwde een groep wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie al voor de agressieve marketing van producenten van energiedranken gericht op jongeren en sport. Ze riep overheden op in te grijpen", herinnert foodwatch zich. "Kinderartsen zien op de eerste hulp de gevolgen van een hoge consumptie: van slaapproblemen en hartritmestoornissen tot zelfs nierfalen. Begin dit jaar bepleitten zij een verbod op energiedranken onder de 16 jaar", aldus foodwatch verder. Juist tijdens het sporten is een energiedrankje linke soep, zegt de voedselwaakhond.

Begin dit jaar pleitte de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde voor een verbod op de verkoop van energiedrankjes aan jongeren onder de 18 jaar. Het ministerie ziet het echter als een taak van de ouders en scholen om het gebruik van energiedrankjes onder jongeren terug te dringen. Steeds meer scholen halen de oppepdrankjes uit het assortiment op school of verbieden de drankjes helemaal. Het programma Gezonde School geeft op haar website diverse tips voor het terugdringen van energiedrankjes op school.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids