Normal_schoolkantine__middelbare_school__lunchen

Volgend schooljaar wordt er op het IJsselcollege in Capelle aan den IJssel gestart met een speciale, wetenschappelijk onderbouwde, lesmethode. Die moet ervoor zorgen dat de motivatie en kansengelijkheid van de scholieren flink toeneemt. Met het testen van het programma heeft de school samen met een aantal andere scholen in de regio de primeur in Nederland. Dat meldt het AD.

De Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit heeft het nieuwe lesprogramma toepast, de zogeheten 'evidence-based interventie'. Directeur Bram van Welie van het IJsselcollege is blij dat het programma op zijn school wordt uitgevoerd. Door middel van een vragenlijst moeten van elke leerlingen de ambities duidelijk worden. Vervolgens wordt daar een plan bij bedacht, zodat de leerlingen niet alleen gemotiveerder worden, maar zodat ook de kloof tussen kansrijke en kansarme kinderen kleiner wordt. Volgens de directeur staan kinderen uit lage sociaal-economische milieus vaak tien stappen achter.

Job Hudig van de Erasmus Universiteit zegt dat het doel is om uit te vinden of de methode uit de verf komt in het voortgezet onderwijs. Het wetenschappelijk onderbouwde programma is namelijk een aantal jaar geleden al vanuit Canada en Amerika naar Nederland gekomen. Door de methode worden onder meer de verschillen tussen jongens en meisjes kleiner, volgens Hudig.

Niet alleen het IJsselcollege gaat van start met het programma; ook op het Fioretti College in Lisse en Hillegom en het Segbroek College in Den Haag wordt de methode getest. De Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van Onderwijs subsidieert het lesprogramma.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids